044 0822 422 sanni@sannimero.fi

(Huom. Soveltuu myös isille 100%)

 

Uusi vuosi on viimein alkanut ja mikä mahtavinta, myös valoisammat ja kirkkaammat päivät saapuvat väistämättä alkuvuoden myötä. Jokaisen mieltä ja kehoa virkistää varmasti jo pelkkä valon lisääntyminen, mutta koska syksyn ja alkutalven pimeydessä on jo hetki tarvottu, voi pieni apu elinvoimasi lisäämisessä ja mahdollisen väsymyksen taltuttamisessa olla tarpeen.

 

Ota siis alla olevista vinkeistä käyttöösi vaikka yksittäinenkin, vahvistaaksesi alkuvuoden mukanaan tuomaa kuplivaa oloa sisälläsi! Tämä ei ole kirjoitus suurista uuden vuoden lupauksista tai kertarysäyksellä tehtävistä elämäntapamuutoksista. Et tarvitse sellaisia, jolleivat ne satu olemaan erityisesti sinun juttusi, mitä valtaosan kohdalla rohkenen epäillä. Riittää, että käännät huomiosi ja rakkautesi välillä myös itseesi ja etenet hyvinvointisi kehittämisessä rauhassa omaan tahtiisi, askel kerrallaan.

 

  • Mene ulos. Ihan joka päivä, edes hetkeksi. Alkuvuosi tuo useimmiten mukanaan myös ihanan kirpakoita pakkaspäiviä, joita olemme koko marras-joulukuun odotelleet, nyt siis nauttimaan niistä! Ei ole mitään virkistävämpää kuin raikkaassa talvisäässä ulkoilu! Päivätkin alkavat hiljalleen pidentyä, joten hetkiä valoisalla ulkoiluun tulee ihan pian lisää. Happi ja raikas ulkoilma ovat ihmistä varten ja vaikutavat energisyyteesi välittömästi!

 

  • Ulkona, mene metsään. Jo pelkkä 10 minuutin aika metsässä vietettynä laskee tutkitusti verenpainettasi ja sykettäsi ja vaikuttaa näin ollen paljoltikin hyvinvointiisi. Lisäksi luonnossa liikkumisen on todettu muun muassa tasapainottavan autonomisen hermoston toimintaa ja vähentävän stressiä. Me tarvitsemme luontoa ja olemme osa sitä, luonnosta ei olisi hyvä vieraantua vaan pitää se osana elämää.

 

  • Huolehdi ravinnostasi. Syö ja juo riittävästi ja kiinnitä huomiota nauttimasi ruuan ravintoainerikkauteen, äläkä ahda itseäsi täyteen ravinneköyhää ruokaa. Samalla tavalla kuin huolehdit jälkikasvusi säännöllisestä ja terveellisestä ravitsemuksesta, tulisi sinun pitää huolta omastasikin. Älä jätä itseäsi ravinnotta tai epäsäännöllisen napostelun varaan kiireen tai arkisähläyksen vuoksi, vaan aseta hyvinvointisi puhtaasti näiden edelle. Tätäkin voit opetella asia kerrallaan ajan kanssa.

 

  • Täydennä ravintoasi tarvittaessa. Muista, että meillä näin pohjoisessa esimerkiksi D-vitamiinin saanti jää herkästi vähäiseksi, joten täydennä ravintoasi laadukkaalla D-vitamiinilisällä. Voit myös tutkituttaa tarvittaessa D-vitamiinitasosi laboratoriokokeella tietääksesi omat arvosi ja tarvitsemasi vitamiinilisän määrän. Saadaksesi tarkempaa tietoa omasta ravitsemustilastasi ja mahdollisesti tarvitsemistasi muista ravintolisistä, hakeudu esimerkiksi asiantuntevan ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Erilaiset hivenaineiden ja vitamiinien puutostilat eivät ole kovinkaan harvinaisia esimerkiksi kehoa kuluttavien raskauksien tai imetyksen jälkeen, joten on tärkeää pitää huolta myös varastojen täydentämisestä.

 

  • Nuku. Riittävästi ja laadukkaasti. Unenpuute on terveyteemme perustavanlaatuisesti vaikuttava tekijä, joten hyvän unen merkitystä ei voi vähätellä. Kiinnitä siis huomiota saamasi unen määrään ja laatuun ja ryhdy asia kerrallaan toimeen parantaaksesi unenlaatuasi, mikäli havaitset siinä puutteita. Unenlaatua parantavista asioista voit lukea esimerkiksi Biohakkerin käsikirjasta! Ja jos elämäntilanteesi esimerkiksi pienen vauvan kanssa edellyttää öisin heräilyä ja heikentää hetkellisesti saamasi yöunen määrää ja laatua, järjestä hyvällä omatunnolla itsellesi myös öitä tai päiväunihetkiä, jolloin saat nukkua kunnolla. Kenties vauvasi on jo siinä iässä, että isä tai esimerkiksi isovanhemmat voivat jo hoitaa häntä yön yli silloin tällöin, tai voit jättää hänet heidän hoiviinsa päivällä päiväunien ajaksi. Ja muista, tämä ei tee kenestäkään huonoa äitiä, päinvastoin.

 

  • Rauhoita hermostoasi ja opettele hallitsemaan stressiäsi. Pitkittynyt kiire ja eritoten stressi ovat merkittäviä tekijöitä monen terveysongelman taustalla. Ihminen toki tarvitsee pientä stressiäkin elämässään, sitä eustressiä, josta olet ehkä joskus kuullutkin, mutta pitkittyessään ja kroonistuessaan tulee stressistä auttamatta vihollisesi, jota täytyy alkaa laannuttamaan. Pysähdy siis esimerkiksi tekemään hengitysharjoituksia (nämä ovat niin tehokkaita hermoston rauhoittamiseen, siksi ohjaan hengitysharjoituksia niin kovin mielelläni vastaanotolla asiakkailleni!), meditoi ja muista, että meditointiakin on niin kovin monenlaista, etsi itsellesi parhaiten sopiva tapa pysähtyä ja rauhoittua ja toteuta sitä. Delegoi asioita ja jaa arjen taakkaa äläkä suorita kaikkea itse tai vaadi itseltäsi liikoja, muista että kaikkea ei tarvitse tehdä tässä ja nyt. Kukaan meistä ei edelleenkään ole superihminen.

 

  • Ota omaa aikaa. Vaikka ihan pieniä hetkiä kerralla. Toteuta itseäsi niinä hetkinä jos haluat, tai sitten ihan vain ole ja nauti joutilaisuudesta. Muista, että äitiyden/ vanhemmuuden lisäksi sinun identiteettiäsi on olla myös juuri sinä, kenties puoliso, ystävä, ehkä sisar. Muista nämäkin osat sinuuttasi ja järjestä itsellesi hetkiä olla näitä kaikkia.

 

  • Liiku. Monipuolisesti ja mielellään joka päivä, pienikin tekeminen kerralla riittää. Liiku oman kuntosi ja elämäntilanteesi vaatimusten mukaan, älä rääkkää tai ylikuormita itseäsi. Liikkumista ja treenaamista on monenlaista, jokaiselle löytyy kyllä tämänhetkiseen tilanteeseen sopiva tapa liikkua ja kuormittaa kehoaan. Ja jos liikkumisen aloittaminen tuntuu sinusta vaikealta, älä koskaan epäröi pyytää siihen apua ja tukea osaavilta ammattilaisilta!

 

  • Auta ja kannusta myös lapsiasi liikkumaan. Tottavie tämä vaikuttaa välillisesti myös sinun energiaasi ja jaksamiseesi, sillä paitsi että autat näin jälkikasvuasi toteuttamaan ja kehittämään itseään, autat heitä myös purkamaan hieman sitä ihanaa pulppuavaa energisyyttä, joka heissä kytee. Näin myös illat kotosallakin ovat monesti hieman vähemmän villejä ja sinäkin saat hieman hengähtää!

 

  • Rakasta. Tämä on kenties se kaikkein tärkein ohje. Rakasta itseäsi, jälkikasvuasi, puolisoasi, sisaruksiasi, ystäviäsi, lähipiiriäsi, lemmikiäsi, maailmaasi… Tärkeintä on, että sinussa elää rakkaus ja saat tuntea sen ihanaa energiaa ympäristössäsi. Elä rakkaudessa ja levitä sitä ympärillesi. Minkä teet, tee se rakkaudella itseäsi ja ympäristöäsi kohtaan. Rakkautta ei voi koskaan olla liikaa ja kuten on sanottu, se on ainoita asioita maailmassa jotka vain lisääntyvät, mitä enemmän niitä tuhlaa!

 

Nämä luettuasi ehkä havahduit siihen, että tässähän oli ihan perusasioita listattuna, ei mitään sen erikoisempaa tai uutta. Niimpä. Emme me useinkaan tarvitse mitään tämän erikoisempaa edistääksemme terveydentilaamme, vaan hyvinvointimme on pitkälti ihan perusasioista kiinni. Ehkä tänä päivänä ongelmaksi onkin itseasiassa muodostunut se, että meistä moni on ajautunut tilanteeseen, jossa näiden perusasioiden toteuttaminen arjessa on lähes mahdotonta. Olemme täyttäneet elämämme työllä, velvoitteilla ja kiireillä, osin kuvitteellisillakin, niin ettei päiviimme enää mahdu näitä perusasioita, joiden kuitenkin valtaosa meistä tiedostaa vaikuttavan suoraan terveydentilaamme ja jaksamiseemme. Vietämme niin suuria aikoja vuorokaudestamme sisätiloissa työskennellen, näyttöpäätteillä istuen ja ajoneuvojen kyydissä matkustaen, etteivät tunnit vuorokaudessa riitä välttämättä alkuunkaan riittävään unensaantiin saati ulkoiluun, ruokailukin jää valitettavan monella epäsäännölliseksi ja syöty ruoka huonolaatuiseksi. Toki jokaisella meistä on erilainen arki riippuen elämäntilanteesta ja moni esimerkiksi kotona olevista äideistä saattaa pystyä ajan puolesta toteuttamaan useitakin tämän listan asioista, mutta tilanne voi toisaalta olla ihan toinenkin esimerkiksi vauvan valvomisen tai itkuisuuden aiheuttamista syistä. Sitten taas jo työelämään palanneella vanhemmalla tuleekin herkästi vastaan juuri ajanpuute ja kiire. Samoin useilla muilla ihmisillä sukupuoleen ja ikään katsomatta. Kenties siis seuraavan listan voisikin tehdä hyvinvointiimme (osittain) negatiivisesti vaikuttavista asioista ja siitä, kuinka voisimme tasapainottaa kuilua näiden kahden välillä.

 

Näillä ajatuksilla tällä kertaa uuden vuosikymmenen alkuun. Muistathan välittää itsestäsi, ihan joka päivä!

 

Fysioterapeutti Sanni